Anotace projektu 8. ročníku
- Bez autora
- Třída: 8. ročník
- Příloha
Anotace ročníkového projektuCeloroční projekt „ Krajiny vnitřní a vnější*“8. ročníkCíl projektu: Hlavním cílem projektu je naučit se „krajinu chránit kvůli ní samé, kvůli živlům, skalám, vodám a životu, ale také kvůli sobě a vlastní duši“ (Cílek, 2007). Aktivity a činnosti, se kterými se žáci setkají při realizaci projektu, vedou k co nejrozšířenějšímu pochopení krajinné ekologie jako celku. Žáci budou na danou problematiku nazírat z mnoha úhlů pohledu v rámci různých vědních oborů a praktických činností. Projekt bude probíhat kontinuálně během celého školního roku.Časová náročnost:Dílčí cíle budou naplňovány ve všech vyučovaných oborech a v rámci projektových dnů na určitá témata. Výsledky práce mohou žáci prezentovat během celého školního roku, některé z malých projektů budou mít trvalou hodnotu.Návrhy akcí v rámci projektu:- Návštěva dolů v Kutné Hoře, Vlašského dvora, svaté Barbory- Výlet ke Kounovským kamenům (kamenné řady, legendy k nim se vztahující)- Úprava školní předzahrádky- Sledování televizního pořadu o zatopených vesnicích a městech- Zabývání se vývojem ekologie- Návštěva Boubínského pralesa- Návštěva expozice Geosvěta- Sledování proměn krajiny během roku, případně delšího časového období, aj.Rozvoj klíčových kompetencí:Kompetence k učení – vyhledávat a třídit informace, operovat s obecně užívanými termíny, uvádět věci do souvislostí, poznávání smyslu a cíle učení.Kompetence k řešení problémů – využívá vlastního úsudku a získaných vědomostí k objevování různých variant řešení, ověřuje prakticky správnost řešení problému, svá rozhodnutí je schopen obhájit.Kompetence komunikativní – formuluje a vyjadřuje své myšlenky v logickém sledu, naslouchá promluvám druhých lidí a vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuze a obhajuje svůj názor, rozumí různý0 typům textu a záznamu, využívá informační a komunikační prostředky pro komunikace s okolním světem.Kompetence sociální a personální – podílí se na utváření příjemné atmosféry, přispívá k diskuzi v malé skupině, vytváří si pozitivní představu o sobě samém.Kompetence občanské – chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, respektuje přesvědčení a názory druhých lidí.Kompetence pracovní – účinně spolupracuje ve skupině či ve dvojici, na základě přijetí nové role ovlivňuje kvalitu společné práce.Mezipředmětové vztahy:Projektové činnosti nabízejí propojení s výukou těchto vyučovacích předmětů:- Svět přírody- Člověk a společnost- Český jazyk a literatura- Matematicko fyzikální základ- Informační a komunikační technologie- Svět práce- Estetická výchova- Anglický jazykOčekávané výstupy:Svět přírodyDodržuje základní pravidla bezpečnosti práce a chování při poznávání živé a neživé přírody. Rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané nerosty s použitím určovacích pomůcek. Aplikuje praktické metody poznávání přírody. Rozlišuje důsledky vnitřních a vnějších geologických dějů, včetně geologického oběhu hornin i oběhu vody.Rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané horniny s použitím určovacích pomůcek.Porovná význam půdotvorných činitelů pro vznik půdy. Rozlišuje hlavní půdní typy a půdní druhy v naší přírodě.Rozlišuje jednotlivá geologická období podle charakteristických znaků.Uvede na základě pozorování význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj a udržení života na Zemi.Uvede příklady kladných i záporných vlivů člověka na životní prostředí a příklady narušení rovnováhy ekosystému.Rozlišuje chemické prvky, pojmy užívá ve správných souvislostech. Rozlišuje chemické sloučeniny a pojmy užívá ve správných souvislostech.Porovnává vlastnosti a použití vybraných prakticky významných oxidů, kyselin, hydroxidů a solí, posoudí vliv významných zástupců těchto látek na životní prostředí.Rozliší výchozí látky a produkty chemických reakcí, uvede příklady prakticky důležitých chemických reakcí, provede jejich klasifikaci a zhodnotí jejich využívání. Orientuje se na stupnici pH, změří reakci roztoku univerzálním indikátorovým papírkem a uvede příklady uplatňování neutralizace v praxi.Rozliší různé druhy vody a uvede příklady jejich výskytu a použití.Vysvětlí vznik kyselých dešťů, uvede jejich vliv na životní prostředí a uvede opatření, kterými jim lze předcházet.Uvede příklady znečišťování vody a vzduchu v pracovním prostředí a domácnosti, navrhne nejvhodnější preventivní opatření a způsoby likvidace znečištění.Průřezová témata:Osobnostní rozvoj, rozvoj schopností poznávání - usuzování a ověřování. Osobnostní rozvoj, rozvoj schopností poznávání - stejnorodost a různorodost. Osobnostní a sociální výchova, sociální rozvoj, kooperace a kompetice - týmová spolupráce, vedení a organizování práce. Osobnostní rozvoj, rozvoj schopností poznávání - svět z pohledu chemie.Environmentální výchova, lidské aktivity a problémy životního prostředí - chemie jako pomocník i nebezpečí. Člověk a společnostUplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích.Lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje.Porovnává různé krajiny jako součást pevninské části krajinné sféry.Kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání.Na konkrétních příkladech rozlišuje specifické znaky a funkce krajin.Uvádí konkrétní příklady přírodních a kulturních krajinných složek a prvků.Uvede prostorové rozmístění hlavních ekosystémů (biomů).Uvede hlavní příčiny i možné důsledky některých globálních problémů současnosti pro život lidstva.Uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika společenských vlivů na životní prostředí.Vymezí a lokalizuje region Prahy.Hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry pražského regionu.Průřezová témata:Osobnostní a sociální výchova, komunikace - informování, odmítání, omluva, pozdrav, prosba, přesvědčování, řešení konfliktů, vyjednávání, vysvětlování, žádost.Osobnostní a sociální výchova, řešení problémů a rozhodovací dovednosti - dovednosti pro řešení problémů z hlediska typu problémů a sociálních rolí.Osobnostní a sociální výchova, seberegulace a sebepojetí - techniky regulace vlastního chování.Mediální výchova, kritické čtení a vnímání mediálních sdělení - zpravodajství a reklama.Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, jsme Evropané - fungování Evropské unie.Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, jsme Evropané - čtyři svobody a jejich dopad na život člověka.Český jazyk a literaturaOdlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení.Ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáním s dostupnými informačními zdroji.Tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě znalosti odpovídající literární terminologie.Zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu.Průřezová témata:Mediální výchova.Kritické čtení a vnímání mediálního sdělení - pěstování kritického přístupu ke zpravodajství a reklamě.Rozdíly mezi informativním, zábavním a reklamním sdělením.Osobnostní a sociální výchova.Sociální rozvoj, komunikace - komunikace v různých situacích, efektivní strategie, osobnostní rozvoj. Kreativita - cvičení pro rozvoj kreativity, tvořivost v mezilidských vztazích.Matematicko fyzikální základMatematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných.Vyjádří funkční vztah tabulkou, rovnicí, grafem.Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných.Užívá metrické vlastnosti rovinných útvarů při řešení úloh a praktických problémů.Odhaduje a vypočítá objem a povrch těles.Načrtne a sestrojí sítě základních těles.Načrtne a sestrojí obraz rovinného útvaru ve středové a osové souměrnosti; určí osově a středově souměrný tvar.Rozhodne, jaký druh pohybu těleso koná vzhledem k jinému tělesu.Využívá poznatky o vzájemných přeměnách různých forem energie a jejich přenosu při řešení konkrétních úloh.Určí v jednoduchých případech teplo přijaté či odevzdané tělesem.Rozpozná ve svém okolí zdroje zvuku a kvalitativně analyzuje příhodnost daného prostředí pro šíření zvuku.Posoudí možnosti zmenšování vlivu nadměrného hluku na životní prostředí.Průřezová témata:Enviromentální výchova, Lidské aktivity a problémy životního prostředí – hluk.Estetická výchovaVybírá, kombinuje a vytváří prostředky pro vlastní osobité vyjádření.Uplatňuje vyjadřovací prostředky vizuální, hmatové, statické dynamické, fantazijní a symbolické. Průřezová témata:Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech.Člověk a svět práceDodržuje obecné zásady bezpečnosti a hygieny při práci i zásady bezpečnosti a ochrany při práci s nástroji a nářadím, poskytne první pomoc při úrazu. Anglický jazykRozumí obsahu autentických materiálů s využitím vizuální opory.Jednoduchým způsobem se domluví v každodenních situacích.Stručně reprodukuje obsah přiměřeně obtížného textu.Průřezová témata:Evropa a svět nás zajímá. Formy práce:- individuální i skupinová práce- práce s médii- práce na PC ( vyhledávání informací na internetu, vytváření prezentací v Powerpointu..)- debata celé třídy- prezentace práce- práce s textem – analyzovat a vyhledávat podstatné informace- praktické činnosti – práce s textiliemi, výroba plakátů atd.Meziročníková spolupráce:Projekt nabízí možnost meziročníkové spolupráce, kdy osmáci mohou pro nižší ročníky uspořádat aktivity, jakými jsou např.:- četba, vyprávění nebo i divadelní ztvárnění legend - soutěž týkající se poznávání různých typů krajiny v ČR a ve světě- naučná vycházka do přírody, aj. Kritéria hodnocení :- úroveň spolupráce v týmu či dvojici- práce s informacemi – četnost, ověření, uvedení zdrojů- dodržení zadaného úkolu, tématu- spisovnost a správnost mluveného či psaného projevu- dodržení časového limitu, je-li dán- vizuální stránka výsledné práce- schopnost prezentace získaných informací vlastními slovy Tým 8. ročníku* název přejat z : Cílek, V.: Krajiny vnitřní a vnější, Dokořán, České Budějovice 2007.