Český jazyk a literatura |
Uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře v období od 2. poloviny 19. století do moderny.
Rozpoznává základní rysy významného individuálního stylu autora.
Prezentuje (např. prostřednictvím výkladu) samostatně připravený referát.
Rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě jednoduché a souvětí.
Využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů. |
májovci, ruchovci, lumírovci – srovnání realismu v Čechách a ve světě
autorská poetika, srovnání poetiky vybraných autorů období 19. a 20. století
odborný referát (využití terminologie oboru)
Věta dvou/jednočlenná, větný ekvivalent, graf souvětí - opakování
• produkce a reprodukce uměleckého, publicistického a odborného textu, volné psaní, inspirace stylem vybraných českých a světových autorů (stylizace), úvaha, charakteristika, výklad… |
úvaha - rozvíjení dalších kompetencí |
Anglický jazyk |
Ve vhodném programu vytvoří digitální dokument v anglickém jazyce
Vyhledá požadované informace v jednoduchých každodenních autentických materiálech |
práce s prezentačním programem
vyhledávání konkrétních informací (např. o prostředí, v němž žije, každodenních činnostech a potřebách, osobách ve svém okolí, způsobu života) v jednoduchém textu vztahujícím se k tématům, se kterými se může běžně setkat ve svém životě |
Digitální kompetence - vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomocí digitálních prostředků
Mediální výchova, kritické čtení a vnímání mediálních sdělení - vyhledávání zábavních, informativních a společensky významných prvků ve sdělení. |
Španělský jazyk |
napíše jednoduché texty týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat
rozumí slovům a jednoduchým větám, které se vztahují k běžným tématům
odpovídá na jednoduché otázky týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a podobné otázky pokládá |
La casa , El anuncio
Tázací zájmena a příslovce |
tvorba video průvodce (realitní agent)
sloveso hay a estar
překlady textů
prezentace Las vacaciones
Kahoot |
Matematicko fyzikální základ |
odhaduje a vypočítá objem a povrch těles
matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných
určí v jednoduchých případech teplo přijaté či odevzdané tělesem |
kužel, koule
• výrazy s proměnou
• tepelná izolace, • tepelná výměna v závislosti na hmotnosti a druhu látky, • přenos tepla |
Odevzdání laboratorní práce, zadání práce šíření tepla zářením. |
Člověk a společnost |
uvede prostorové rozmístění hlavních ekosystémů (biomů).
uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika společenských vlivů na životní prostředí.
vysvětlí rozdílné tempo modernizace a prohloubení nerovnoměrnosti vývoje jednotlivých částí Evropy a světa včetně důsledků, ke kterým nerovnoměrnost vedla.
charakterizuje soupeření mezi velmocemi a vymezí význam kolonií.
uvede hlavní příčiny i možné důsledky některých globálních problémů současnosti |
• ekosystémy
• ekologické a environmentální problémy lidstva
kolonialismus, konflikty mezi velmocemi |
Požáry, hurikány, tornáda
Viktoriánská Anglie - jak se žilo
pojmy imperialismus, kolonialismus, rasismus
práce s videodokumetem
argumenty a argumentačnní fauly - propojení s ČJ
PT: osobnostní a sociální výchova, Multikulturní výchova |
Estetická výchova |
Používá k tvorbě některé metody uplatňované v současném výtvarném umění a digitálních médiích - počítačová grafika, fotografie, video, animace.
Zaznamenává vizuální zkušenost, i zkušenosti získané ostatními smysly, zaznamenává podněty z představ a fantazie.
Ve svých výtvarných vyjádřeních uplatňuje vlastní zkušenosti, vjemy, představy a poznatky. |
fotografie
výtvarná interpretace zkušeností a představ
uplatnění podnětů při vlastní tvorbě |
Návrh ilustrací k četbě - propojení s ČJL |
Informační a komunikační technologie |
v blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program s ohledem na jeho možné důsledky a svou odpovědnost za ně.
používá opakování, větvení programu a proměnné. |
"• sestavení programu a oživení Micro:bitu
• ovládání LED displeje
• tlačítka a senzory náklonu
"
"• připojení sluchátek, tvorba hudby
• orientace a pohyb Micro:bitu v prostoru
" |
Tvorba hudby, použití podmínky |
Tělesná výchova |
Osvojované pohybové dovednosti vhodně aplikuje ve vybraných sportech.
Aktivně se vyhýbá činnostem, které jsou v rozporu s jeho zdravotním oslabením.
Zařazuje pravidelně a samostatně do svého pohybového režimu speciální vyrovnávaví cvičení související s vlastním oslabením, usiluje o jejich optimální provedení.
Uplatňuje odpovídající vytrvalost a cílevědomost při korekci zdravotního oslabení.
Usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti.
Naplňuje ve školních podmínkách základní olympijské myšlenky - čestné soupeření, pomoc handicapovaným, respekt k opačnému pohlaví, ochrana přírody ve sportu.
Z různých způsobů chování lidí vyvozuje osobní zodpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví. |
Míčové sporty.
Doplňkové sporty.
Kompenzační cvičení.
Fair play a doping.
Návykové látky. |
|
Člověk a svět práce |
uvede a porovná nejobvyklejší způsoby nakládání s volnými prostředky v domácnosti (spotřeba, úspory, investice).
uvede a porovná nejčastější způsoby krytí deficitu domácnosti (úvěry, splátkový prodej, leasing). |
• produkty finančního trhu pro investování
• produkty finančního trhu pro získání prostředků |
Exekuce, obchod s chudobou, dluhová past |
Člověk a příroda |
Orientuje se na stupnici pH, změří reakci roztoku univerzálním indikátorovým papírkem a uvede příklady uplatňování neutralizace v praxi.
Aplikuje poznatky o faktorech ovlivňujících průběh chemických reakcí v praxi a při předcházení jejich nebezpečnému průběhu.
Vysvětlí vznik kyselých dešťů, uvede jejich vliv na životní prostředí a uvede opatření, kterými jim lze předcházet. |
kyselost a zásaditost roztoků
vliv teploty, plošného obsahu, povrchu výchozích látek na rychlost chemických reakcí
katalyzátory
výskyt a praktický význam některých oxidů a kyselin |
Laboratorní práce
PT: Environmentální výchova, lidské aktiviy a problémy životní prostředí - globální environmentální problémy. " |